A görög kormány megpróbálta bezárni a PBS-t, de nem sikerült

A tüntetők az athéni ERT épülete előtt gyülekeztek.



Kedden bejelentették, hogy 87 éves működés után Antonisz Szamarasz hárompárti kormánya leállítja az ERT-t – a görög köztévét. Bezárása volt a legutóbbi azon megszorító intézkedések sorában, amelyekről az ország 2010-es megmentésekor megállapodtak. hirtelen halál A nemzeti közszolgálati műsorszolgáltató – amely nagyrészt állami finanszírozású volt, és a görög háztartások villanyszámlájukból fizettek díjat – mintegy 2600 állást vitt magával; újságírókat, technikusokat, művészeket és mindenkit, aki egy sor országos tévéműsor működtetéséhez szükséges. A kormány azt tervezi, hogy valamikor a jövőben újra megnyitja a hálózatot, ezúttal Új-Görög Internet és Televízió (NERIT) néven, lényegesen kevesebb alkalmazottal.






De az ERT bezárása csak a történet kezdete volt. A bejelentést követően nem sokkal az elbocsátott dolgozók visszatértek korábbi irodájukba, átvették az irányítást a cég sugárzott frekvenciái felett, és elkezdték saját műsoraikat sugározni. A szurkolók gyülekezni kezdtek, és este 10 körül – amikor az épülethez értem – ezrek gyűlt össze, hogy tiltakozzanak a kormány legutóbbi megszorítása ellen. A tömeg mindenféle emberből állt, keményvonalas kommunistáktól és diákoktól egészen a konzervatívokig és egész családokig, hogy hallatsák hangjukat.





Marina barátom, az ERT munkatársa, az épület bejáratánál találkozott velem. A helyzettel kapcsolatos gondolatait elmagyarázva azt mondta nekem: 'Ha fáj a fejed, beveszsz egy fájdalomcsillapítót. Ugye nem vágod le a fejed?' A nő folytatta: 'Nem szándékoztunk elfoglalni az állomást, de ezzel a tömeggel csak meg kellett tennünk.'

Jachtkikötő.






Az épületben még minden működött, de a szokásosnál sokkal kaotikusabb módon volt beszerelve. Az ERT technikusai azért küzdöttek, hogy életben tartsák a jelet a vezérlőteremben, miközben a kormány továbbra is leállította egyik kulcsfontosságú műsorszórási összetevőt a másik után.



'A digitális adókkal kezdték' - mondta Sotiris a webes részlegtől, miközben kétségbeesetten próbált új DSL-vonalat telepíteni. „Aztán áttértek az analógra és az összes vidéki antennára. Néhány órája bújócskázunk. Alternatív útvonalakon átirányítjuk a jelet, hogy életben tartsuk, és fokozatosan leállítanak minket. Addig folytatjuk, amíg valaki el nem veszíti a meccset.'

Ekkorra már zsúfolásig megteltek a folyosók, és még mindig sokkos állapotban voltak, miután néhány órával korábban hallották a hírt. „Az ERT-nek csak körülbelül többlete volt 40 millió euró tavaly' mondta Marina. „Mit jelent ez, hogy ez egy nagy kiadású közszolgáltatás?' Andreas Partsalidis, a nagy múltú sportműsorvezető hozzátette: „A fizetésünk túlnyomó többsége nem haladja meg a havi 1000 eurót. 30 év munka után is ugyanannyit keresek.'

Az egyik elfoglalt vezérlőterem.

Átmentem a webes részlegre, ahol a fő internetkapcsolat megszakadt, és arra kényszerítette a technikusokat, hogy új privát ADSL-vonalakat telepítsenek, hogy élőben közvetíthessék a műsorokat az interneten keresztül. Tagjai a Athens Metropolitan Wireless Network (AMWN), egy vezeték nélküli internetet biztosító alulról építkező közösség, segítséget ajánlott felajánlani annak a távközlési vállalatnak a megkerülésével, amely kormányzati felhatalmazás alapján leállította az ERT internet-hozzáférését.

„Néhány ponton szinte teljesen eltűntünk” – mondta másnap George, egy újságíró. 'Az emberek kétségbe estek, és azt gondoltuk: 'Ez az.' Aztán valaki felállt, és felkiáltott: 'Amíg csak egy embert érünk el, megtartom a pozíciómat.' És rengeteg ember volt kint, úgyhogy nem tudtuk feladni.'

Reggelre a munkások megnyertek néhány fontos technikai csatát, de a jel továbbra is instabil volt, és rendszeresen váltogatniuk kellett az analóg és a digitális frekvenciákat a sugárzás folytatásához. Ami még rosszabb, a fegyveres rendőrök elindultak felfelé az Athén környéki hegyekben, hogy levágják az ERT antennáit és kidobják az alkalmazottakat.

Az elfoglalt ERT épület.

Még aznap reggel azonban a Európai Műsorszolgáltatók Uniója (EBU), egy szervezet, amely a világ 56 országának műsorszolgáltatóit tömöríti, aktívan támogatta az ERT-t, felállítani őket egy csatornával a műholdas TV-n, hogy folytathassák a sugárzást. Ez azt jelentette, hogy az ERT épületében lakók által kiadott műsorokat az eredeti ERT World műholdpozíción keresztül a világ minden táján, Ausztráliától az USA-ig, valamint az interneten keresztül több száz weboldalon továbbították.

Az EBU támogatása után feltették a kérdést: 'Ez az a szikra, amire mindenki várt?' Az ország türelmének hónapokig tartó fogyása után most várható volt, hogy tiltakozás nélkül elfogadjuk egy ilyen hatalmas megszorító intézkedést?

Amikor Mubarak kitiltotta az Al Jazeera újságíróit Egyiptomból, és az ország felkelése idején blokkolta az internet-hozzáférést, csak még jobban motiválta a forradalomban résztvevőket. És híreket Erdogan bloggereket és Twitter-felhasználókat tartóztatott le Törökországban a közelmúltbeli felkelésük során pontosan ugyanilyen hatást váltottak ki.

Csütörtök délutánig két politikai párt támogatja az Új Demokráciát nyíltan kérdezősködtek a kormány döntése az ERT bezárásáról. Aztán csütörtök késő este a BBC főigazgatója, Tony Hall felszólította a görög kormányt hogy újranyissák állami műsorszolgáltatójukat. Mindeközben az EBU elnöke, Jean Paul Philippot írt az elnöknek Az Európai Bizottság határozatának megváltoztatására kényszerítette a görög kormányt.

Péntek reggel Philippot sajtótájékoztatót tartott a megszállt athéni ERT épület belsejéből. „Azért vagyok itt, mert ilyen még soha nem fordult elő Európában – az EBU megalapítása óta sem –, hogy az egyik tagunk elsötétült” – mondta. „A televízió még a berlini fal leomlásakor is működött Keleten. Németország. Tudjuk, hogy az ERT működése nem volt tökéletes” – mondta a gyakori töltésekre utalva, hogy az állomás korrupt és nepotista , 'de nem az itt dolgozók a hibásak.'

Tüntetők az ERT épülete előtt.

Elemzők javasolták hogy a bezárás történetesen a görög kormány privatizációs programjának kudarcait takarja. Néhány nappal ezelőtt a DEPA állami gázipari vállalat privatizációja meghiúsult, amikor az orosz Gazprom cég visszavonta ajánlatát . A közgazdászok arra figyelmeztetnek, hogy szeptemberre új mentőcsomagra lehet szükség a görög gazdaság támogatása érdekében, és a kormány folytatni fogja a megszorításokat egy olyan országban, ahol az állampolgárok 27 százaléka, ami rekord magas, már munkanélküli.

Tegnap este Antonisz Szamarasz görög miniszterelnök felajánlotta az ERT részleges visszaállítását , mondván: 'Egy ideiglenes bizottság… kinevezhető kis számú [ERT] alkalmazott felvételére, hogy az információs műsorok sugárzása azonnal megkezdődhessen.' De szinte azonnal az ERT újságíróinak gyűlése a szakszervezetekkel együtt kijelentette, hogy egyetlen újságíró sem csatlakozik ehhez az ideiglenes státuszhoz. Követelték, hogy az ERT teljes egészében térjen vissza normál működéséhez. A tervet két, a kormányt támogató kisebb párt is elutasította. Hangjuk csatlakozott az ERT teljes körű helyreállítására irányuló növekvő felhíváshoz.

Kövesse Matthaiost a Twitteren: @tsimitakis

Bővebben a görög válságról:

Sisa: A szegények kokainja

Görögország új anarchista nemzedékét megkínozza a rendőrség

Törökország láthatatlan háborút vív másként gondolkodói ellen